مطالب و داستان های دینی و مذهبی

مطالب و داستان هایی کوتاه و مختصر درباره خدا ، شیطان و امامان معصوم

مطالب و داستان های دینی و مذهبی

مطالب و داستان هایی کوتاه و مختصر درباره خدا ، شیطان و امامان معصوم

مناظره شیطان

چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶ ق.ظ
 بسم الله الرحمن الرحیم
بعد از آن که به شیطان امر شد : به آدم سجده کند و آن ملعون سرپیچی نمود و حاضر نشد که در برابر آدم سجده کند! فرشتگان با او گفت و گو کردند و او را سرزنش نمودند که چرا بر آدم سجده نکردی و به این وسیله خود را بد بخت و ملعون خدا و خلایق نمودی؟
در جواب گفت: من قبول دارم که خداوند، هم آفریدگار من است و هم همه موجودات . او عالم ، قادر، حکیم و مدبر است، از قدرت و مشیت و اراده او سوال نمی شود ، زیرا وقتی چیزی را اراده کند ، فورا همان می شود . الا این که 7 سوال متوجه علم و حکمت او می شود.
ملائکه گفتند : ای معلون! آن 7 سوال که متوجه علم و حکمت خداوند است چیست؟
شیطان گفت: اول اینکه ، خداوند قبل از این که مرا خلق کند، می دانست در آینده چه رفتاری از من سر می زند ( کفر و شرک و مخالفت با او) پس چرا از اول مرا آفرید؟
حکمت خلقت من چه بود؟
دوم اینکه : حال که مرا به حکمت و اراده خلق نمود ،چرا مرا مکلف نمود تا او را بشناسم و از او پیروی کنم، چه حکمتی در تکلیف من بود؟
در حالی که نه اطاعت و بندگی، و نه نافرمانی من ضرری به او نمی رساند.
سوم، حال که مرا خلق کرد و به اطاعت از خود واداشت، و من هم او را شناختم و اطاعت نمودم ، چرا تکلیفم نمود که در مقابل آدم سجده کنم؟ این چه دلیلی می توانست داشته باشد، در حالی که سجده بر آدم ، بینش مرا نمی افزود؟
چهارم، حال که مرا آفرید و به کارهایی فرمانم داد ، من هم از روی دشمنی سجده نکردم! چرا لعنتم کرد و مستحق عقاب دانست و از بهشت بیرونم راند؟
چه حکمتی بود که به چنین سرنوشتی دچارم نماید، با این که نه سودی برای او داشت و نه برای دیگری، مگر این که من زیان دیدم در حالی که من هیچ کار قبیحی مرتکب نشده بودمم . فقط گفتم : من غیر از تو را سجده نمی کنم. اطاعت و بندگی و سجده من فقط برای تو است؟
پنجم : آن گاه که مرا آفرید و به اطاعت از خود و سجده بر آدم واداشت و من هم از سجده بر آدم سر پیچی کردم ، از بهشت بیرونم کرد چرا دوباره راهم داد تا با نیزنگ هایم آدم را مغرور کنم و او هم از درخت منع شده بخورد ، در نتیجه ، هم من و هم او را از بهشت بیرون کنند، و این چه دلیلی داشت؟ در حالیکه اگر دوباره به بهشت راهم نمی داد، برای همیشه در آن جا می ماند و از مکر و حیله من در امان بود.
ششم: بر فرض که مرا آفرید و دستورهایی درباره بندگی و شناخت و اطاعت از خود به من داد و من سرپیچی کردم ، و قیامت میان ما دشمنی پدید آمد. چرا بار دیگر مرا بر او و فرزندانش چیره نساخت، به گونه ای که من و اولادم آنان را ببینیم، ولی آنان من و اولادم را نبینند؟ چراباید مکر و حیله های من در آنها اثر کند ولی قدرت و قوت ایشان در من و اولادم اثر نکند؟
برای این کارش چه حکمتی نهفته بود؟
در حالی که خداوند آنان را بر فطره اسلام و خداشناسی خلق نمود و ایشان مطیع و فرمان بردار بودند. اگر من بر آنها مسلط نبودم ایشان بهتر و موافق حکمت و اراده خداوند بود.
هفتم: گیرم که من همه کارهای خود را بپذیرم و به نا فرمانی های خویش اعتراف کنم. چرا وقتی من گفتم: خدایا! مهلتم بده تا روز قیامت ، خداوند فرمود: تو را مهلت دادم تا روز معلوم و حرف مرا قبول فرمود و مرا مهلت داد؟
در این مهلت دادن چه حکمتی بود؟
چرا بعد از آن قضایا مرا هلاک نکرد؟
اگر بعد از آن که مرا از بهشت راند، نابود می کرد و برای همیشه همه آفریده ها، از دست من راحت می شدند و دیگر شر و فسادی در عالم واقع نمی شد.
سپس آن معلون گفت:
آیا اگر همه هستی در خیر بود بهتر نبود تا این که خیر و شر مخلوط هم باشند؟
اگر من نبودم شری در عالم نبود و عالم یک پارچه خیر بود.
آن معلون در آخرین مناظره اش گفت: دلیل و حجت من بر مخالفتم با حضرت آدم علیه السلام و سجده نکردنم این است . جواب مرا بدهید !!!!!!
اما ملائکه نتوانستند جواب او را بدهند .
با تشکر
(دوستان عزیز در پناه حق).

منبع : askdin.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۳۰
مهدی مشایخی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">