مطالب و داستان های دینی و مذهبی

مطالب و داستان هایی کوتاه و مختصر درباره خدا ، شیطان و امامان معصوم

مطالب و داستان های دینی و مذهبی

مطالب و داستان هایی کوتاه و مختصر درباره خدا ، شیطان و امامان معصوم

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

شیطان اسم جنس برای هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش است؛ که هم شامل ابلیس می شود و هم بقیه موجودات منحرف کننده و تبهکار.
راغب اصفهانی در ریشه یابی کلمه شیطان این دو نظر را بیان می کند: "شیطان یا از "شطن" به معنای دور شدن(از حق) گرفته شده و یا از "شاط" به معنای سوختن از روی خشم، مشتق گردیده است و نقل می کند که شیطان اسم است برای هر موجود پلید و شریر از جن و انس و حیوان"[1]
در قرآن مجید نیز در برخی موارد از ابلیس تعبیر به شیطان شده است.[2] و در مواردی دیگر همان معنای عمومی شیطان اراده شده است.[3] بعضی گمان کرده اند که ماهیت شیطان چیزی جز نفس اماره نیست. همان هواهای حیوانی و شهوانی، در درون انسان که او را به بدی ها امر می کند.
اما قرآن مجید ابلیس را موجودی مستقل از انسان و از جنس آتش و جن می داند. گرچه شیطان موجودی مستقل از هوای نفس است؛ اما جدای از هوای نفس به انحراف و نفوذ نمی پردازد. بلکه از راه خواهش های حیوانی و با تزیین و فریب انسان او را به سوی مادیات و لذایذ غفلت انگیز، جذب می کند. آنگاه که قرین و همدم او شد؛ با افساری که به گردنش انداخته؛ او را به هر سو که بخواهد می کشاند. خداوند نیز بر اساس حکمت و مصلحت، زمینه نفوذ و وسوسه گری او را منتفی نفرمود. بلکه با اسبابی مانند تبلیغات سمعی و صوتی و برنامه های مخرّب و اغفال کننده و اجازه مشارکت در مال و فرزندان، از طریق حرام و نامشروع امکان تحریک او را فراهم کرد.(اسرا/64)
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۳:۰۱
مهدی مشایخی

  وقتی گفته می ‌شود «شیطان»، «ابلیس» به ذهن می ‌آید در حالی که «ابلیس» کسی بود که وقتی فرشتگان به امر خدا بر آدم سجده کردند او تکبر ورزید و سجده نکرد و از این فرمان خدا سرپیچی کرد و خداوند متعال او را از درگاه خودش راند و «شیطان رجیم» نامیده شد. «رجیم» یعنی (رانده شده).

  بعد از آن هم آدم(ع) را فریب داد و موجب شد که از بهشت خارج و به زمین «هبوط» کند و در این جریان دشمنی ‌اش را نیز با انسان نشان داد. و هنوز هم ما انسان‌ها در معرض خطر او قرار داریم.

  ولی در قرآن‌کریم «شیطان» گاهی اعم از «ابلیس» است لذا در سوره‌ ناس می ‌فرماید: (الَّذِی یوَسْوِسُ فِی صُدُورِالنَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ‌ وَالنَّاسِ)؛ «کسانی که وسوسه می‌ کنند برخی از جنیان هستند و برخی از انسان‌ها‌ هستند.» و در روایاتی ذیل این آیه وارد شده که «برای دل هر مؤمنی دو گوش هست (دو راه انتقال اطلاعات و الهام است) که یکی را فرشته الهام می ‌کند، و دیگری را شیطان الهام و وسوسه می‌کند».

  از این‌رو این وسوسه‌ گر ممکن است از جنس انسان‌ها باشد و ممکن است از جنس شیطان‌ها باشد.

  در نتیجه ابلیس یکی از شیاطین است و شیطان، اعم از جن و انسان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۳:۰۱
مهدی مشایخی